پیشنهاد سردبیر

این روزها با تغییر سبک زندگی و کم‌تحرکی مردم شاهد افزایش ابتلا به سرطان‌های مختلف در جامعه هستیم، این موضوع در کنار افزایش چشمگیر هزینه‌های درمان سرطان موجب نگرانی و دغدغه مردم شده است.

کمبود دستگاه‌های پرتودرمانی و هزینه‌های بالای درمان سرطانش

به گزارش قدس خراسان، بدین منظور به سراغ سیدامیر آل‌داوود، رئیس بیمارستان ناظران رفتیم تا از او مشکلات درمان بیماران سرطانی و علل ابتلا به سرطان را جویا شویم.   

آل داوود در این باره گفت: متأسفانه در جامعه ما آمار کلی همه سرطان‌ها افزایش چشمگیری دارد، هر سال نسبت به سال قبل این افزایش مشهودتر و در یکی دو دهه آینده نیز متأسفانه این آمار خیلی بیشتر می‌شود.

در خراسان سرطان‌های گوارش شایع است

رئیس بیمارستان ناظران خاطرنشان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور سرطان سینه، سرطان‌های دستگاه گوارش به‌ویژه سرطان معده و کلون یا روده بزرگ است، البته در مناطق مختلف جغرافیایی کشور این آمار کمی متفاوت است، در خراسان سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان معده نسبت به برخی قسمت‌های دیگر کشور شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه روش‌های درمانی ما درمان‌های استانداردی است که در همه دنیا به همین شکل است، افزود: نمی‌توانیم ادعا کنیم در درمان سرطان پیشگام هستیم اما تقریباً درمان‌های استانداردی که در جهان مطرح می‌شود در ایران نیز در دسترس ماست، اما کمبودهایی نیز داریم.

آل‌داوود ادامه داد: سرطان نیاز به روش‌های مختلف درمانی دارد که مهم‌ترین آن جراحی سرطان و روش پرتودرمانی و روش‌هایی دارویی مانند شیمی درمانی است که همه این روش‌های درمانی در کشور وجود دارد، در بحث جراحی سرطان همکاران و استادان جراح ما درمان‌های خیلی خوب و پیشرفته‌ای را برای بیماران سرطانی انجام می‌دهند. 

رئیس بیمارستان ناظران متذکر شد: پرتودرمانی یکی از روش‌های اصلی درمان است که در این زمینه امکانات خوبی داریم اما با توجه به تعداد بیماران تعداد این دستگاه‌ها به ‌شدت ناکافی است.

وی درباره مشکلات بیماران در زمینه پرتودرمانی گفت: یکی از این مشکلات کمبود تعداد دستگاه‌هاست و مشکل دیگر هزینه‌های درمان بیماران است؛ چرا که تنها در مراکز دولتی و دانشگاهی هزینه‌های پرتودرمانی را بیمه به ‌صورت کامل پرداخت می‌کند اما در خیریه‌ها یا بخش خصوصی بخش عمده هزینه درمان توسط بیمار پرداخت می‌شود که آن هم به ‌شدت زیاد است.

آل‌داوود یادآور شد: در زمینه دارو نیز بیشترین داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن داروهای شیمی درمانی است، پوشش بیمه‌ای خوب و قابل قبولی دارند. 

رئیس بیمارستان ناظران در مورد عوامل سبک زندگی در بروز سرطان گفت: محیط زندگی، تغذیه و میزان فعالیت‌های فیزیکی از موارد اثرگذار در بروز سرطان است، فعالیت فیزیکی کم سبب افزایش وزن می‌شود و همین موضوع منجر به افزایش موارد سرطان در جامعه می‌شود. 

وی افزود: یک معضل خیلی مهم دیگری که امروزه افزایش یافته استعمال سیگار و دخانیات است که متأسفانه این موضوع در سنین پایین و در میان خانم‌ها نیز افزایش یافته است. این موضوعات همان چیزهایی است که در یکی دو دهه آینده سبب افزایش موارد ابتلا به سرطان می‌شود.

آل‌داوود ادامه داد: متأسفانه از تغذیه سنتی سالم ایرانی که خودمان در گذشته داشتیم، فاصله گرفتیم و این تغذیه‌های امروزی و فست‌فودها روند ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کند.

رئیس بیمارستان ناظران  درباره اهمیت پیشگیری در درمان سرطان بیان کرد: در زمینه درمان سرطان‌ها آن چیزی که اثرگذار است، این است که بتوانیم موارد سرطان را در مراحل خیلی اولیه و ابتدایی شناسایی کنیم؛ چرا که درمان سرطان در این مراحل خیلی راحت‌تر، کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر است بنابراین یکی از مهم‌ترین کارها آگاهی‌بخشی به جامعه است که وظیفه اصلی آن برعهده رسانه‌هاست. 

وی خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها یک داروی خیلی جدید و گرانقیمت ممکن است موارد خاصی از سرطان‌ها را درمان کند، اما از آن مؤثرتر نقشی است که رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی انجام می‌دهند؛ چرا که کمک می‌کند تا سرطان در مراحل ابتدایی شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.